ENDOKRİNOLOJİ VE METABOLİZMA HASTALIKLARI HANGİ HASTALIKLARIN TANI VE TEDAVİSİ İLE İLGİLENİR?

Endokrinoloji vucudumuzdaki hormon salgilayan ic salgi bezlerinin hastaliklariyla ugrasan bir bilim dalidir. Endokrin sistem , iç salgı bezlerinin salgıladıkları hormonların azlığı, fazlalığı ve bu bezlerin tümörleri ve metabolizma hastalıkları ile ilgilenir. Endokrin sistemi oluşturan salgı bezleri, hipotalamus, hipofiz, tiroid,  paratiroid, pankreas, yumurtalıklar (Kadında overler, erkekte testisler), böbreküstü bezi (yağ dokusu, endotel (damar iç duvarını döşeyen hücreler)dir. Endokrinolog endokrin sistem hastalıklarıyla uğraşan doktordur. Endokrinologlar altı yıllık tıp fakültesini bitirirler ve sonrasında dört veya beş yıllık iç hastalıkları ihtisas programını tamamlarlar. Üç yıl da hormon hastalıklarına nasıl tanı koyacaklarını ve tedavi edeceklerini öğrenmek için geçirirler. Toplam olarak bir endokrinoloğun eğitimi 13 yıldan fazla zaman almaktadır.
Endokrin hastalıklar ve bozukluklar nelerdir.
Obezite (Şişmanlık)
Şeker Hastalığı
İnsülin Direnci
Hipoglisemiler (şeker düşüklüğü)
Endokrin hipertansiyon
Tiroid hastalıkları  (Hipotiroidi, hipertiroidi, tiroid nodülü, tiroid kanserleri )
Paratiroid bezi hastalıkları (Hiperparatiroidi, hipoparatiroidi, paratiroid adenomu)
Böbreküstü bezi bozuklukları ( Addison hastalığı, cushing sendromu, konjenital adrenal hiperplazi, androgenital sendromlar, feokromasitoma )
Yumurtalık hastalıkları ( polikistik over sendromu, hipogonadizm)
Testis hastalıkları ( Hipogonadizm, testosteron hormon eksikliği, kısırlık )
Kemik Hastalıkları ( osteomalazi, osteoporoz, osteogenez imperfekta, metabolik kemik hastalıkları, paget hastalığı)
Metabolizma hastalıkları ( Karbonhidrat , yağ ve protein metabolizma bozuklukları, ürik asit yüksekliği, kolesterol yükseklikleri, kolesterol düşüklüğü, doğuştan hormon eksiklikleri, enzim eksiklikleri )
Vitamin ve mineral bozuklukları ( vitamin B12 eksikliği,  Dvitamini eksikliği , kalsiyum düşüklüğü, sodyum düşüklüğü, magnezyum ve çinko eksiklikleri )
Büyüme ve gelişme gerilikleri ,boy kısalıkları
Beslenme bozuklukları
Erken ergenlik sorunları , ergenlik gecikmeleri
Aşırı Terleme, Aşırı Boy Uzaması,
 Adet düzensizlikleri, Hirsutizm (Kıllanma)
Poliglandüler sendromlar ( birden fazla salgı organının etkileyen hastalıklar)
Mültiple endokrin hastalıklar ( MEN sendromları )
Hipofiz ve hipotalamus hastalıkları
a)      Büyüme hormonu eksikliği veya fazlalığı
b)      Prolaktin yüksekliği veya prolaktinoma
c)      Diyabetes insipidus
d)     Hipofiz ve hipotalamus kitleleri
e)      Sheehan sendromu
f)       Cushing hastalığı

Endokrinolojik tanı testleri  yapılabilmektedir;  Glukoz Tolerans testi, ACTH (Synacthen) Uyarı testi, İnsülin Hipoglisemi testi, Glukoz-Büyüme Hormonu Baskılama testi, Dekzametazon Baskılama testi, Su Kısıtlama Testi, Tuz Yükleme testi, 72 Saatlik Açlık testi, TRH Uyarı testi, GnRH Uyarı testi, Human Koryonik Gonodotropin Testi (Pregnyl testi), CRH Uyarı testi, GHRH Uyarı testi uygulanmaktadır.