TİP 2 DİYABETTE KALP HASTALIKLARI

Kanda glukoz (şeker) miktarının uzun süreli olarak yüksek olması (hiperglisemi) diyabet sorunlarına yol açar. Yüksek kan şekeri kalp ve kan damarlarını bozarak göz, sinir ve böbrek hasarlarına, kalp krizi ve inmeye neden olabilir.
1-Şeker hastalığında ölümlerin en sık sebebi nedir ?
Tüm diyabetik hasta ölümlerinin %70-80‘inden kardiyovasküler hastalıklar sorumludur ve bu ölümlerin dörtte üçü koroner arter hastalığına bağlıdır .Diyabetes mellitus (DM) önemli bir kardiyovasküler risk faktörüdür. Kardiyovasküler mortalite diyabetik olmayanlara göre diyabetli erkeklerde 2-3 kat, diyabetli kadınlarda 3-5 kat artmıştır .
2-Kan şeker yüksekliği kalp hastalığı riskini nasıl artırır ?
Hiperglisemi (özellikle tokluk kan şekeri bağımsız bir risk faktörü olarak), glikolize son ürünlerde artışa yol açarak, poliol yolunda meydana gelen değişiklikler ve protein kinaz C aktivasyonu yolu ile kardiyovasküler mortaliteyi artırır  Diabetes Control and Complications Trial (DCCT) çalışmasında, tip 1 diyabetik hastalarda sıkı kan şekeri kontrolu ile kardiyovasküler risk azalması sağlandığı gösterilmiştir . United Kingdom Prospective Diabetes Study (UKPDS) çalışmasında ise tip 2 diyabetik hastalarda HbA1c’de %1.0 azalma küçük damar hastalığı riskinde % 25, kalp krizi riskinde %16 azalma ile sonuçlanmıştır .
3-Diyabette kalp yetersizliği gelişme riski artarmı ?
Diyabet,kalp yetersizliği gelişme riskini artırır, kalp yetmezlikli hastaların prognozunu olumsuz etkiler. Framingham çalışmasında diyabetik bireylerde kalp yetersizliği gelişme riskinin erkekler için 2 kat, kadınlar için 5 kat arttığı gösterilmiştir . United Kingdom Prospective Diabetes Study çalışmasında ise HbA1c’de her %1’lik artışın kalp yetersizliğine bağlı morbidite ve mortalitede %12 artışa yol açtığı gösterilmiştir
4-Diyabette kalp krizi kendini nasıl gösterir ?
 Kalp Krizi geçiren diyabetik hastaların başvuru şikâyetleri sıklıkla atipik vasıfta ve yanlış yönlendirici olabilir Kalp Krizi gelişme riski diyabetik hastalarda her yaşta artmıştır. Günümüzde mevcut gelişmelere rağmen halen diyabetik hastalarda kal krizi sonrası 5 yıllık sağkalım oranları %50 düzeylerindedir  Diyabeti olmayanlar ile karşılaştırıldığında infarkt alanı yaygınlığında bir fark görülmezken kardiyojenik şok, miyokard rüptürü ve akut aritmilere bağlı erken mortalite diyabetik hastalarda daha fazla görülmektedir
5-Diyabetik bir hastayı Kronik iskemi nasıl etkiler ?
Diyabetik ölümlerin çoğu koroner arter hastalığından (KAH) kaynaklanır. Diyabet KAH için en önemli risk faktörlerinden birisidir. Ayrıca eşlik eden kardiyovasküler risk faktörleri (hipertansiyon, dislipidemi, obezite vb.) diyabetik hastalarda diyabetik olmayanlara oranla daha sık görülür. Ek olarak diyabetik hastalarda sessiz iskeminin diğer hastalara göre daha sık görülmesi de zaten artmış kardiyovasküler olayların tanısını zorlaştırarak DM da kardiyovasküler mortaliteye katkıda bulunur. Bu nedenle etkinliği kanıtlanmamış olmakla birlikte diyabetik hastalarda tarama önerilerinde bulunulmuştur.
6-Diyabetle ilgili yapılmış çalışmalarda;Kalp hastalarında kan şekerini hangi aralıkta tutmak gerekmektedir?
ACCORD çalışmasında tip 2 diyabetli hastalarda yoğun tedavi ile HbA1c seviyeleri normale getirildiğinde kardiyovasküler morbiditede beklenen azalmanın gerçekleşip gerçekleşmeyeceği araştırılmıştır . Yoğun tedavi grubunda (hedef HbA1C <%6) gözlenen yüksek mortalite nedeni ile yaklaşık 3.5 yıl sonra çalışma durdurulmuştur. Sonuçlara bakıldığında, birinci yılda ortanca HbA1C değerleri yoğun tedavi grubunda %6.4 iken standart tedavi grubunda %7.5 olarak bulunmuştur. ADVANCE çalışmasında ise sıkı kan şekeri kontrol grubunda HbA1C<%6.5 olarak hedeflendiğinde major makrovasküler ve mikrovasküler (primer olarak nefropatide) olaylarda %10 rölatif azalma sağlanmıştır .
Sıkı kan şekeri kontrolünün koroner olaylar üzerine olan etkisi ortaya konuncaya kadar bu hastalarda kan şekeri düzeylerini ADA’nın önerdiği şekilde HbA1C düzeyinin <%7, preprandiyal kapiller kan şekeri düzeyinin 70-130 mg/dl ve postprandiyal kan şekeri düzeyinin 180 mg/dl’nin altında tutulması uygun olacaktır .
6-Diyabetik bir hastada Kalp krizi ve inmeyi önlemek için ne yapılabilir?
Kalp krizi ve inmeyi önlemek için pek çok şey yapabilirsiniz;
a. Kan Şekerinizi kontrol altında tutun.
Üç ile altı ayda bir yaptıracağınız A1C testi ile diyabetinizin kontrol altında olup olmadığını öğrenebilirsiniz. Bu test son 2-3 aylık kan şekeri ortalamasını verir. İdeal hedef %6.5’u geçmemelidir. Bununla beraber hipoglisemi riskiniz, diyabet komplikasyonlarınız ve eşlik eden kalp-damar sorunlarınız varsa doktorunuz sizin için daha yüksek bir hedef belirleyebilir.
b.Kan Basıncınızı kontrol altıda tutun.
Doktora her gidişinizde kan basıncınızı ölçtürün. Optimal kan basıncı 130/80 mmHg’yi geçmemelidir.
c. Kan yağlarınızı kontrol altında tutun.
Yılda en az bir defa kan yağlarınızı ölçtürün. İdeal değerler:> LDL (kötü) kolesterol: 100 mg/dl’nin altı
> HDL (iyi) kolesterol: Erkeklerde 40 mg/dl’nin üstü, kadınlarda 50 mg/dl’nin üstü > Trigliserid: 150 mg/dl’nin altı
d. Fiziksel aktiviteyi günlük yaşamınızın bir parçası haline getirin.
> Haftanın 5 günü en az 30 dakika doktorunuzun tavsiye ettiği şekilde fiziksel aktivite yapın.
> Asansör yerine merdiven kullanın.
> Yakın yerlere araba yerine yaya olarak gitmeye çalışın.

1. tansiyon ve sağlık konulu bir blogum var bu yüzden diğer sağlık konulu siteleri inceleyip araştırıyorum, blogunuzu gerçekten çok başarılı bulduğumu belirtmek isterim.

YanıtlaSil

Yorum Gönder