YAŞLILARDA TİROİD HASTALIKLARI

1-Yaş ilerlemesi  guatr bezinde  ne gibi değişiklikler yapar?
Yaş ilerlemesi ile tiroid bezinde küçülme meydana getirir. Tiroid volumu düşer ve elle zor gelmeye başlar .Bağışıklık sisteminin ürettiği antikor pozitiflik oranı artar , 60 yaşındaki kadınlarda otoantikor pozitiflik oranı %20 kadar çıkar.
2-Yaşlılıkta hangi Tiroid hastalıklarının oranı artar?
Tiroid kanseri,Tiroidin az çalışması  sıklığı artar. Belirgin Hipotiroidi   >  60 yaş sonrasında %2-5 oranında görülür. Yaşlılarda Hipertiroidi (Tiroidin fazla çalışması ) oranı  % 0,5-3 oranındadır.
3-Taşlılarda Tiroid hormonlarında ne gibi değişiklikler olur?
 Yaş ilerledikçe Tiroid bezinin anatomi ve fizyolojisi değişir. Yaş ilerledikçe Serum TSH düzeyi ve T3 düzeyi düşer.sT4 düzeyi değişmez. TBG düzeyi yaş ilerledikçe düşer.
4-Yaşlılarda Hipertiroidi (Tiroid bezinin fazla çalışması ) kendini nasıl gösterir ?
Yaşlılarda atipik prezantasyondan dolayı  Hipertiroidide tanısal güçlük vardır. Gençlerde görülen ellerde titreme,çarpıntı,ishal,sıcağa dayanamama  belirtiler yaşlılarda pek olmaz. Yaşlı Hipertiroidizminde görülen kilo kaybı, depresyon ve letarji  gibi semptomlar için ‘’Apatatik Tirotoksikoz’’ terimi kullanılır. Bazı yaşlılarda görülen sinirlilik hali  ve kafa karşıklığı için ‘’Tirotoksik Ensefalopati’’ terimi kullanılır. Tiroid bezinin fazla çalışmasına bağlı görülen iştah azlığına bağlı kilo kaybı yanlış anlaşılarak altında kanser gibi bir durum aranır . Bazı yaşlı kadınlarda Tiroidin fazla çalışması kendini kemik erimesi ile gösterir.
5-Hipertiroidi teşhisi yaşlılarda nasıl konur?
Tiroid anatomisinde yaşa bağlı görülen değişiklikler sebebi ile fizik muayene pek bilgi vermez. Yaşlı Hipertiroid hastaların çoğunda Tiroid bezi ele gelmez,T3 ve T4 yüksekliği ile beraber TSH düşüklüğü tan koıydurur.
6-Yaşlılarda Hipertiroidi en sık sebebi nedir?
 Hipertiroidilerin %50-70 oranında Graves Hastalığına bağlı,  %30-40 Toksik Noduler Guatra bağlı görülür. Hipertiroidinin %5 sebebi Tiroiditlerdir .  Subakut Tiroiditler, konstutisyonel semptomlar ve ağrılı, hasas guatr ile karekterizedir.
7-Hipertiroidi tedavisi yaşlılarda  nasıl yapılır?
Antitiroid ilaç olarak metimazol, propiltiurasil, karbamizole kullanılır.Antitiroid ilaçlar hastaların %1-5 de ateş, artralji ,rashlara sebep olabilir. Propiltiurasil, yaşlı hastalarda doza bağımlı agranulositoz yapabilir. B-Bloker ilaçlar hızlı bir şekilde kardiyak ve nöromuskuler semptomları kontrol altına alır. Antitiroid ilaçla hipertiroidinin kontrol altına alınması ve 3-5 gün ilaç kesilip radyoaktif iyot tedavisi verildikten 3-5 gün sonra antitiroid ilaç tekrar başlanmalıdır. Bası semptomlarına neden olan büyük toksik multinoduler guatrlarda cerrahi yapılabilir.
8-Yaşlılarda Hipotiroidi (Tiroidin az çalışması  ne sıklıkla görülür?
Yaş artıkça Hipotiroidi dah)a sık görülür .Yaşlı hastalarda  Hipotiroidi  sıklığı  %7-14  Yaşlılarda hipotiroidinin en sık sebebi otoimun tiroid hastalıklarıdır .Cerrahi ve radyoaktif iyot tedavisi sonrası hipotiroidi görülmesi diğer sık sebeblerdir.
9-Yaşlılarda Hipotiroidide ne gibi şikayetler olur ?
Yaşlı hastalarda Hipotiroidi yorgunluk,mental yavaşlama,uyuşukluk,depresyon,deri kuruması ve konstipasyon ile kendini gösterir.Gençlerde görülen sıcağa hassasiyet ,kilo alımı ve uyuşukluk şikayetleri yaşlılarda pek görülmez . Hipotiroidi sebebi ile oluşan depresyon ve demans geri dönüşlüdür. Hipotiroidi serebellar disfonksiyon(Beyinciğin etkilenmesine bağlı dengesizlik ) , Kansızlık ve sinir tutulumu sonucu ağrı  yapabilir.
10-Yaşlılarda Hipotiroidi nasıl tedavi edilir?
Yaşlı hastalar eksojen tiroid hormon tedavisine çok duyarlıdır. Tiroid hormon artışına bağlı göğüs ağrısı, ritim bozukluğu ve kalp krizi gelişebilir.Tiroid hormon tedavisi düşük dozla başlanıp yavaş artırılmalıdır. Kardiyak hastalığı olmayanlarda günlük 25 mg/gün, kardiyak hastalığı olanlarda 12,5mg /gün başlanmalıdır, her 4 haftada bir   TSH ölçümüne göre gerekirse 12,5-25 mg artırılmalıdır.
11-Yaşlılarda Tiroid nodulleri ve Kanseri ne sıklıkla görülür?
Yaşlı populasyonda ultrasonografi ile nodul sıklığı %40-60 arasındadır .Yaşlılarda Nodulerde malignite riski %10 ‘dur. Gençlerde malignite riski %5 cıvarındadır. Yaşlılarda ve gençlerde Tiroid cerrahisi endikasyonları benzerdir. Tiroid cerrahisinde yaşlılarda ek hastalıklardan  dolayı  operatif risk yüksektir.