HİPERTİROİDİ 'DE RADYOAKTİF İYOT (ATOM ) TEDAVİSİ

Hipertiroidi (Graves) tedavisinde uzun yıllardır başarı ile kullanılan bir ablatif yöntem olan RAI-131 tedavisi Kuzey Amerika’da öncelikle tercih edilir. Gebelik ve emzirme dönemi,  RAI-131 uygulama için mutlak kontrendikasyon teşkil eder. Daha göreceli çekinceler arasında ileri oftalmopati, büyük  guatr, intratoraksik guatr, mutlak cerrahi gerektiren (malignite kuşkusu, bası belirtisi gibi) durumlar, 20 yaş altındaki hastalar sayılabilir. Ablatif tedavi kararı verilen hastalarda, RAI-131 veya cerrahi tercihi,  hasta görüşü ve onayı alınarak,hastaların diğer özellikleri gözden geçirilerek, bireysel düzeyde yapılmalıdır.RAI-131 uygulaması, genellikle ayaktan, bazı şartlarda yatılı ( kardiyovasküler hastalıkları olanlar) yapılabilir. RAI-131 tedavisini takiben,  3-4 gün içerisinde boyunda ağrı ve şişlik ile birlikte akut tiroidit gelişebilir. Seyrek bir durum olan bu komplikasyonu önlemede antienflamatuvar ilaçlar ve gerekirse kortikosteroid tedavisi verilir. RAI-131 tedavisini izleyerek tiroid dokusunun destrüksiyonuna bağlı olarak hazır tiroid hormonlarının kana sızması  ile kısa süreli hipertiroidi alevlenmesi görülebilir.  Radyoaktif iyot verilmesinden sonraki 1-2 hafta içinde gelişen bu durum yaşlı ve kardiyovasküler hastalığı olanlarda önem taşır. Hipertiroidi bulgu ve belirtilerin artmasına ve kalp hastalığının dekompansasyonuna yol açabilir. RAI-131 sonrası hipertiroidi alevlenmesinin sorun yaratacağı  hastalar ve ağır hipertiroidisi bulunanlar tedaviden önce birkaç hafta ATİ ile hazırlanarak ötiroid hale getirilir. Genç ve hafif hipertiroid hastalara ATİ ile hazırlık  yapılmadan RAI-131 tedavisi verilebilir. RAI tedavisi planlanan hastalarda, PTU RAI’un etkisine direnç oluşmasına sebep olabildiği  için tercih edilmemelidir. ATİ, RAI tedavisinden en az 5 gün önce, ilacın kesilmesinin riskli olduğu vakalarda ise 48 saat öncesinden kesilmelidir. Hastaların büyük kısmında RAI-131 verilmesini izleyerek bir süre daha ATİ tedavisine devam edilir.

RAI tedavisi sonrasında,  kesilmesi riskli olduğu için ATİ’a tedaviden ancak 48 saat önce  ara verilmiş olan hastalarda, yine  48 saat sonra ATİ tedavisine  başlanmalıdır. Riski düşük kişilerde ATİ tedavisine RAI-131 verilmesinden 5 gün sonra başlanabileceği gibi, tekrar ATİ başlanmayarak hasta takibe de alınabilir.Ötiroidi/subklinik hipotiroidi başladıktan sonra ATİ dozu azaltılarak kesilir. RAI tedavisinin etkisi 6-8 hafta içinde görülmeye başlar. Bu nedenle tedavinin etkinliğinin belirlenmesi için tiroid testlerinin değerlendirilmesi işlemden 2 ay sonra yapılmalıdır. Kalıcı hipotiroidi gerçekleşmesi ile birlikte tedaviye Levotiroksin replasmanı eklenir. İkinci doz RAI-131 tedavisi en erken 6 ay sonra verilmelidir. (Bir önceki RAI tedavisinin etkinliğini değerlendirmek için).Oftalmopati varlığında kortikosteroid tedavi koruması ile RAI-131 verilebilir. Genç yaş hipertiroidisinin tedavisinde RAI-131 veya cerrahi seçimi, hasta ve hekimin birlikte alacağı bir karardır.
RAİ: RADYOAKTİF İYOT
ATİ: ANTİTİROİD İLAÇ (PROPYCİL VE THYRAMAZOL VB)
PTU: PROPİLTİURASİL (PROPYCİL)