AĞRISIZ POSTPARTUM TİROİDİT (GEBELİK SONRASI TİROİDİT)

Gebelik öncesi bilinen tiroid  hastalığı olmayan kadınlarda  postpartum  ilk 1 yıl içinde izlenen tiroidin inflamasyonudur. Klinik seyir geçici hipertiroidi, geçici hipotiroidi  olarak izlenebilmekle birlikte klasik klinik seyir geçici hipertiroidiyi (1-2 ay)  takip eden geçici hipotiroididir (4-6 ay).  Birinci yılın sonunda Vakaların %80’i ötiroid olarak izlenir.Kalıcı hipotiroidi belirteçleri akut fazda hipotiroidi olması, yüksek titrede anti TPO antikor pozitifliği, ultrasonda hipoekoik patern Fizik muayenede  tiroid bezi ağrısız sert ve küçük palpe edilir. Anti TPO %80 vakada pozitiftir. Sedimentasyon normaldir.Radyoaktif iyot uptake azalmışıtır.Tedavi: Hipertiroid dönemde semptomatik tedavi olarak propranonol  kullanılabilir. Doz semptomlara göre titre edilmelidir. Tedavinin ortalama süresi 2 aydır. Hipotiroid dönemde tedavi kararı  hipotiroidinin düzeyi ve  yeni gebelik isteğine göre verilir. TSH 4-10 mIU/ml  ve gebelik planlamayanlara tedavi verilmeyebilir, 4-8 haftalık periyodlar ile takip edilmelidir.TSH 4-10 mIU/ml ise semptomatik veya gebelik planlanması söz konusu ise  levotiroksin ile tedavi edilmelidir. TSH > 10 mIU/ml vakalar levotiroksin ile tedavi edilmelidir.Postpartum birinci yıl sonunda levotiroksin dozu azaltılarak ötiroidi olup olmadığı değerlendirilmelidir. Ötiroid  vakalar yılda bir kez TSH ile takip edilmelidir. Uzun dönemde vakalrın %20-64 ü kalıcı hipotiroidi geliştirebilirler. Bu nedenle uzun dönemli takip önerilir.  Yılda bir kez TSH ile takip edilmelidir.